Pavilon Středomoravských elektráren na Středomoravské výstavě v Přerově

Přerov

Pouze čtyři ze zhruba čtyřiceti pavilonů na Středomoravské výstavě nevznikly na základě projektu přerovského architekta Aloise Pilce, hlavního projektanta areálu. Pavilon Středomoravských elektráren (SME) od manželské architektonické dvojice Oskara a Elly Oehlerových byl jedním z nich. Kompozičně dokonalé, pročištěné formy prozradily sílu invence jeho autorů a následně jim otevřely přístup k celé škále zakázek, na nichž pak pracovali až do konce první republiky.

Nárožní pavilon se nacházel na prestižní parcele v srdci areálu. Lapidární hranatý objem na půdorysu písmene L sestával z menší, avšak vyšší vstupní části a kolmého křídla koncipovaného na způsob „bazilikálního trojlodí“ s převýšenou střední osou. Hladké bílé stěny se v promyšlených proporcích střídaly s velkorysými obdélnými plochami skleněných tabulí, které buď vyrůstaly ze země, nebo se svou hranou naopak přímo střetávaly s oblohou. Kompoziční oživení přinesla postranní fasáda vstupního traktu se „zalomeným“ tvarem služebního vstupu, drobným kruhovým okénkem v pravém horním koutě a seříznutou atikou, jakoby šikminou pultové střechy. Plášť budovy pak ještě doplnil typograficky vytříbený nápis s názvem pavilonu a také neonový „stožár písmen“ – zkratky SME. Vzhledem k výstavnímu provizoriu byl pavilon proveden z dřevěné rámové konstrukce s obkladem z omítnutých heraklitových desek. Toto řešení spolu  s velkými vzduchovými prostorami za průběžnými okny a pod střechou zajistily interiéru dobré klimatické podmínky.

V kontrastu k čistě geometrické kompozici exteriéru stál interiér tvarovaný v duchu organické architektury. Zakřivené příčky kruhových a půlkruhových prostor, mezonetový motiv galerie a princip tzv. promenoiru umožňovaly všestranné průhledy obsáhlou expozicí. Stejnoměrnému osvětlení napomohly průběžné zrcadlící plochy. Jak uvádí dobový tisk, „redakčním pojetím byla expozice názornou ukázkou o možnostech použité elektřiny s poukazem na vývoj elektrisace tak podniku samotného“.

Po skončení výstavy, která se stala snad nejvýznamnějším společenských a kulturním počinem meziválečné doby v Přerově, byl pavilon SME zbořen, stejně jako většina ostatních pavilonů (jen několik z nich odkoupilo město Uherské Hradiště, které pořádalo obdobnou akci následujícího roku).

Z hlediska profesního života manželů Oehlerových představovala účast na výstavě v Přerově, Oskarově rodném městě, zásadní milník. Elegantním a výtvarně chápaným architektonickým pojetím, které v kontextu dalších výstavních objektů jednoznačně vynikalo, autoři prokázali sílu své invence. Investoři, zejména z řad místních průmyslníků, kteří podobnou exkluzivitu řešení vyhledávali a v tvorbě místních autorů ji nenacházeli, manželům v následujících letech přinesli hned několik dalších zakázek. V Přerově i blízkém okolí tak ještě do konce období první republiky vznikla přehlídka budov, které si nezadaly se špičkou soudobé evropské produkce, ať už šlo o stavby privátní (např. nájemní dům Karla Zejdy, vila Františka Wawerky), tak i veřejné (administrativní budovy SMEKAZETO ad.).

AW (zveřejněno 25. 1. 2025)

 
 

Výběr z literatury

Ivana Láníková, Architekt Alois Pilc a Přerov, in: Jan Janák – Jan Jeništa – Klára Jeništová et al., Kapitoly z výtvarné kultury města Přerova:  Architektura, výtvarné realizace, design, Přerov 2016, s. 31–34.

AJ – VŠ [Andrea Jakubcová – Vladimír Šlapeta], heslo Pavilon středomoravských elektráren, in: Petr Pelčák – Vladimír Šlapeta – Ivan Wahla (eds.), Elly Oehler/Olárová – Oskar Oehler/Olár. Architektonické dílo (kat. výst.), Brno – Olomouc 2007, s. 65–66.

Oskar a Elly Oehlerovi, Pavilon SME na výstavě, Novodobé stavebnictví. Heraklithové rozhledy 6, 1936, č. 2, s. 6–7. 

Bedřich Josef Jelínek – Václav Roštlapil, Středomoravská výstava 1936 v Přerově. Katalog výstavy 20. 6. – 16. 8. 1936, Přerov 1936.

Stavba pavilonů na Středomoravské výstavě v Přerově, Zlín, 1936, č. 18, 4. 5., s. 3.

 

Prameny a a další zdroje

Martina Horáčková, Architektura střední Moravy, 1918 – 1945: Přerov, Kroměříž, Bystřice pod Hostýnem, Holešov, Kojetín (diplomová práce), Katedra teorie a dějin výtvarných umění FFUP, Olomouc 2004, s. 61–64. 

Slabikář S.M.E., Brno 1936, s. 17, 18.